PGO, een reis door het leven
De insteek van PGO (persoonlijke gezondheidsomgeving) is de regie over het eigen gezondheidswelzijn terug aan patiënt te geven. Zelf je eigen zorg inrichten en zelf keuzes kunnen maken over je zorgproces en behandeling. Het klinkt vanzelfsprekend maar is de zorg hier klaar voor? Op de dag dat voetbalminnend Nederland zich verheugt op de WK wedstijd van Oranje tegen Ecuador, sprak ZMBR over PGO met Hans ter Brake, directeur van Quli.
‘’…in de huidige tijd met alle mogelijkheden die er zijn is dit onacceptabel’’
Quli (Quality of Live) is een digitaal gezondheidsplatform met een MedMij-label en een contract met VWS. Een diepere, inhoudelijke blik op Quli leert ons dat zij zich willen positioneren vanuit het perspectief van de cliënt. Gepassioneerd steekt Hans ter Brake direct van wal. ‘De maatschappij is digitaal en het is tijd dat de zorg voor mensen daarin meegaat. Technologisch kan het dus laten we er ook naar handelen. Het moet echt anders. Laatst moest ik voor een persoonlijke gezondheidscheck naar het ziekenhuis. Zonder enige vorm van inspraak krijg ik een brief in de brievenbus met daarop mijn afspraak en het verzoek een overzicht van medicatie op te halen bij mijn apotheek. Ik ben niet gekend in data, tijd of wat dan ook. De zorgorganisatie beslist op eigen houtje wanneer ik verwacht wordt en of dit voor mij ook mogelijk is, is niet aan de orde. Als patiënt ben je dus niet in controle over je eigen zorgreis en in de huidige tijd met alle mogelijkheden die er zijn is dit onacceptabel. Juist dit soort persoonlijke ervaringen zijn voor mij de reden om met Quli hier het verschil in te maken.’
‘’Data op zich is niets meer dan een gegeven’’
Hoewel steeds meer zorgverleners de meerwaarde van PGO zijn gaan inzien. Is de gemiddelde burger/patiënt nog niet bekend met de mogelijkheden van PGO. Daarnaast kan het een uitdaging zijn om je medische gegevens op te vragen en of die vervolgens aan de verwachting voldoen is nog te bezien. Hans ter Brake ziet dit met lede ogen aan. ‘Data op zich is niets meer dan een gegeven. Het gaat erom waar je de data aan verbindt en hoe je het in perspectief brengt. Als PGO leverancier ben ik afhankelijk van MedMij en in welke gegevensdiensten zij (willen) voorzien. Daar heb ik weinig invloed op. Waar ik dat wel heb pak ik mijn verantwoordelijkheid. Mocht je tijdens het opvragen van je gegevens in de Quli app ergens vastlopen of niet uitkomen? Dan hebben we een helpdesk voor je klaar staan om je te helpen en door het proces heen te loodsen.’
‘’…komt hier echte verandering in en gaat het draaien om jou’’
Het is duidelijk dat PGO nog een weg te gaan heeft en vernieuwing kost nu eenmaal tijd. Maar als Louis van Gaal voor het WK kan afstappen van de ‘Hollandse school’ om met een ander systeem resultaat te behalen, dan moet de zorg dat ook kunnen. Uitgesproken droomt Hans ter Brake mee. ‘In de ideale wereld opereert de zorgsector vergelijkbaar met de reissector. In de reissector is het zo dat als je een pakketreis bij een reisbureau boekt dan is alles op elkaar afgestemd; je vlucht, het appartement, het vervoer dat jou van je vlucht naar het hotel brengt. In de zorg is nu nog precies het tegenovergestelde het geval. Je wordt door je huisarts doorverwezen naar een zorgorganisatie waar je opnieuw je verhaal moet doen en vaak opnieuw een diagnose krijgt. Als het aan Quli ligt komt hier echt verandering in. En gaat het draaien om jouw leven, gezondheid en zorg. Mensen, naasten en professionals werken daarbij samen en gebruiken de techniek om maatwerk te leveren.’