Hoe gebruiksvriendelijk is de PGO voor de cliënt?

Hoe gebruiksvriendelijk is de PGO voor de cliënt? 

Openheid in je zorg is iets waar een persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) aan kan bijdragen. In een PGO kun je je gegevens inzien, zoals nu al kan bij cliëntportalen van sommige zorgorganisaties. Het extraatje zit in het feit dat je je eigen PGO kan beheren, er eigen gegevens aan kan toevoegen (zoals zelfmeetgegevens) en kan delen met je zorgverlener. Maar hoe goed werkt een PGO in de praktijk? Een aantal cliënten, huisartsen en GGZ Breburg hebben dit onderzocht via een testpilot. Julie Heeren, adviseur ICT bij GGZ Breburg vertelt hier meer over.

In de zorg wil je vooruitgang. Niet alleen op het gebied van behandelen , maar ook op het gebied van digitale ontwikkelingen zoals de PGO. Julie Heeren legt uit: ‘’Het toepassen van de PGO in de praktijk was niet alleen een vraag die bij GGZ Breburg speelde, maar ook bij onze cliënten en huisartsen die dit ook willen uittesten. Tegenwoordig zijn er zoveel verschillende devices, apps en websites waar je op kan inloggen, dat op zich kan al ingewikkeld zijn. Wij wilden inzicht in de stappen die de cliënten in het proces tegenkomen.

Testen is ontdekken en je soms ook verbazen. Julie Heeren geeft hiervan het volgende voorbeeld:

‘’Bij één van de cliënten kwamen we erachter dat de PGO niet kon worden ingezien omdat volgens de EPD-leverancier die cliënt geen zorg ontving. Dit is op zijn minst apart te noemen. Gelukkig is dit opgelost, maar het bracht wel een heikel punt aan het licht: bij wie ligt de verantwoordelijkheid om cliënten bij te staan tijdens het inlogproces? Ligt dat bij ons, bij de leverancier of bij de huisarts? Het is een grijs gebied, wellicht dat de PGO-alliantie hierin een rol kan oppakken.’’

Wat is de mening van de cliënt over de PGO? Julie Heeren vertelt opgewekt: ‘’Vooraf zijn de cliënten benieuwd welke informatie ze kunnen inzien.’’ Dit is een belangrijke drijfveer om de moeite te nemen om daadwerkelijk in te loggen en aan de slag te gaan met de PGO. ‘’De cliënten zijn echt blij dat ze hun medische gegevens kunnen inzien en dat de PGO iets is waarvan ze gebruik willen maken om de zorginformatie die is vastgelegd bij verschillende zorgorganisaties, te verzamelen en in te kunnen zien ” aldus Julie Heeren.