Achter de schermen bij Thebe en ETZ
Sinds eind juni wordt het aanmeldproces voor de eOverdracht ondersteund door ZorgDomein Transfer. Het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis (ETZ), Amphia, De Wever, Het Laar, Mijzo en Thebe zijn zoals ze dat in het vakjargon zeggen live. Maar wat betekent live gaan concreet? Welke uitdagingen en mogelijkheden brengt dit op de werkvloer? Myrte Diepstraten (projectleider), Inge van Doren (medewerker servicecentrum) beiden van Thebe vertellen hierover samen met Wendy van Beurden (teamleider) en Suzan Wilborts (transferverpleegkundige) beiden van het ETZ.
Het aanmeldproces ziet er als volgt uit vertelt Inge van Doren (Thebe) gepassioneerd; ‘’Een cliënt wordt na zijn of haar behandeling in het ETZ aangemeld voor thuiszorg. Het ETZ maakt hiervoor een plaatsingsverzoek in ZorgDomein Transfer aan. Via de mail krijgen we een notificatie en als we daarop klikken komen we rechtstreeks in de aanvraag. We bekijken of we binnen ons team ruimte hebben voor de cliënt. Als het team ruimte heeft, klikken we op accepteren. Het ETZ ziet dat wij de cliënt hebben geaccepteerd en zij bevestigen dat onze acceptatie is doorgekomen.’’ Inzicht hebben over de waarneming van het ETZ over de patiënt is waardevol voor Thebe.
Myrte Diepstraten (Thebe) vertelt hierover het volgende; ‘’De aanmeldingen vanuit het ziekenhuis zijn nu uitgebreider. Er staat nu bijvoorbeeld ook informatie over de voorgeschiedenis van cliënten in. Dit helpt de wijkverpleegkundige bij het vooraf inschatten over de benodigde zorg.’’ Daarnaast is er de mogelijkheid om via de chatfunctie met elkaar te overleggen. Wendy van Beurden (ETZ) vult aan. ‘’In de aanloop van dit project zijn we goed geïnformeerd tijdens sessies waar ook collega’s van andere instellingen aanwezig waren. Dit gaf de mogelijkheid om in elkaars keuken te kijken en kennis uit te wisselen.’’
Waar Thebe al geruime tijd gebruik maakt van ZorgDomein is het ETZ net overgestapt op ZorgDomein Transfer. Suzan Wilborts (ETZ) staat hier praktisch in; ‘’In het begin is een nieuw systeem wennen maar al snel maak je het je eigen. Uiteraard zijn we wat knelpunten tegen gekomen. Deze verzamelen we, bespreken we onderling en als we er dan niet uit komen raadplegen we ZorgDomein.’’ Myrte Diepstraten (Thebe) herkent het; “Ik kan me voorstellen dat het voor het ziekenhuis een uitdaging is voordat je een heel nieuw systeem onder de knie hebt. Het is belangrijk dat we met zijn allen evalueren en de lijntjes kort houden. De eerste stap naar eOverdracht is gezet maar we hebben wel nog een lange weg te gaan.’’