Informatiebijeenkomsten voor nieuwe klantreis ‘Wassen’

Vanaf 1 maart start de nieuwe klantreis ‘Wassen’. Deze aanpak speelt in op de toenemende zorgvraag van ouderen die langer thuis wonen en vaak te maken hebben met complexe gezondheidsproblemen, terwijl het aantal beschikbare zorgverleners afneemt. De klantreis richt zich op het vergroten van de zelfstandigheid van cliënten en een efficiëntere inzet van de tijd van zorgverleners, om goede zorg te blijven bieden.

In de werkwijze zijn een aantal wijzigingen aangebracht t.o.v. de huidige aanpak. Zo begint de aanpak met duidelijke informatie vanuit de verwijzer, met als kernboodschap: “Wat u zelf kunt, doet u zelf.” Regionaal gaat gewerkt worden met een uniforme standaard voor wat onder wassen valt en de frequentie hiervan.

Bij de start beoordeelt de wijkverpleging de situatie en geeft een indicatie voor slechts vier weken. In deze periode begeleidt de wijkverpleging de client en eventueel de mantelzorger met hulpmiddelen, tips en technologie om hun zelfstandigheid te vergroten. Regionaal is geïnventariseerd welke hulpmiddelen en technologie het meest effectief zijn. Als zelfstandig wassen na vier weken nog niet haalbaar is, wordt een ergotherapeut ingeschakeld. Een definitieve indicatie wordt pas na 12 weken vastgesteld.

Voor de introductie van deze nieuwe klantreis worden in de tweede helft van februari 2 fysieke en twee online informatiebijeenkomsten georganiseerd. Aanmelden kan via deze link .

Heb je nu al vragen, dan kun je deze stellen aan Ellen Struicken.